donderdag 12 juli 2012

Ontmoeting met een super kampioen.

Al jaren ben ik een fan van Tom Boonen en al jaren erger ik mij heel erg aan al de negatieve reacties die sommigen denken te moeten geven op deze kampioen. Ik vroeg mij ook dikwijls af of deze criticasters Tom misschien beter kenden en daarom met kennis van zaken te pas en te onpas kritiek spuien. Ik volg hem al van in de tijd dat hij nog bij U.S. Postal reed en had altijd de indruk dat het een sympatieke atleet was, zonder capsones, heel open voor zijn supporters.
En maandag (9 juli 2012) hadden we het geluk om hem in levende lijve te ontmoeten. De Ronde van Polen vertrok dit jaar in Karpacz, 7 km van ons huis, en deze gelegenheid wilden we niet zo maar voorbij laten gaan. Dus wij samen met onze gasten naar hotel Gołębieski, de vertrekplaats, in de hoop dat er een dag voordien ook al wat te zien zou zijn.
En of er wat te zien was. Al de rennersbussen en de bussen met het materiaal stonden geparkeerd op de parking van het hotel. De meeste renners en volgers verbleven in het hotel. Wij natuurlijk onmiddellijk de bussen van Lotto Belisol en Quick Step gezocht. Toen we aan de bus van Quick Step kwamen, liepen er enkele mechaniekers rond en het was duidelijk dat er een leuke sfeer heerste. Ook deze mensen staan zeer open voor het publiek. Er werd ons verteld dat de renners gaan trainen waren. Dus even een babbeltje slaan. Die mannen nemen hun job heel ernstig. Er ontsnapte geen enkel detail aan hun aandacht.
En toen kwam Tom, samen met de ploeg van Lotto Belisol. Recht naar de mechanieker en bespreken wat er aan de fiets moest veranderd worden. Ook iets in verband met de plaatjes onder zijn schoenen. Het was interessant om die samenwerking tussen renner en mechanieker eens mee te maken. Vriendelijk en respectvol, helemaal geen dikke nek zoals men ons zo vaak wil laten geloven.
Na de bespreking maakte Tom tijd voor ons. We vroegen of we een foto samen met hem mochten maken en hij zei "natuurlijk". En mogen we ook veel foto's nemen met u? En alsof het de normaalste zaak was (en dat zal het voor Tom ook wel zijn) werden er 14 foto's genomen. Voor iedereen een glimlach en een vriendelijk woord. Dat is wat men noemt tijd maken voor uw supporters. Onze dag kon niet meer stuk. Wij hadden niet alleen een groot kampioen ontmoet, maar ook een fantastische man.
De dag nadien zijn we allen samen naar de eerste rit van de Ronde van Polen gaan kijken. We hadden heel veel geluk, want de renners kwamen 5 keer langs één van onze favoriete bezienswaardigheden, Pałac Staniszów. Hier konden we én supporteren én ontspannen iets drinken op het terras, genietend van het goede weer. En telkens de renners voorbij kwamen, gaan supporteren voor Tom. In de tweede ronde waren we onthutst. Geen Tom te zien. Niet bij de 5 vluchters, maar ook niet in het grote peleton. Tom kwam zeker 10 minuten na de rest en dus dachten we dat de koers voor hem reeds voorbij was. Maar die mannen geven blijkbaar nog zo snel niet op, want de volgende ronde zat Tom terug in het peleton. Wij beslisten om naar de aankomstlijn te rijden om daar de ontknoping van deze eerste rit mee te maken.
Eerst de auto parkeren, niet zo eenvoudig, want we hadden geen badge van de Tour de Pologne, daarna nog proberen een plaatsje te vinden.
En toen kwamen de renners. Weer geen Tom te zien. Na enkele minuten bang afwachten ben ik dan naar de rennersbussen gelopen en kwam de mechanieker van gisteren terug tegen. Die man wist mij te vertellen dat Tom gevallen was, samen met Niki Terpstra. Niki was reeds naar het ziekenhuis gebracht en Tom zou daar ook naartoe gaan om foto's te laten nemen. Ik dan maar vlug terug naar onze gasten en terwijl we samen naar onze auto's wandelden zagen we opeens een auto van Quick Step staan. En wie zat daar op de passagierstoel zijn pijn te verbijten? Ja, onze Tom Boonen.
Zouden we hem wel lastig vallen? Maar wij wilden heel graag weten hoe het met hem ging, dus hebben we toch maar even op het raampje getikt en onze duim omhoog gestoken.
We hadden nooit gedacht dat Tom zelfs op zo een moment tijd voor ons zou maken, maar hij deed het venster open en vertelde ons wat er gebeurd was. We konden allen zien hoe hij pijn had en moeilijk kon ademen. We konden allen de schaafwonden zien. Maar "ONZE" Tom bleef onvoorstelbaar vriendelijk en wij hadden een leuk gesprek over de voorbereiding van de olympische spelen en of die nu in gevaar kwamen. Wij waren allemaal verbaasd over deze superkampioen. Zo rustig, eenvoudig, vriendelijk en open. Wat een grote kampioen en wat een groot mens. Onze harten heeft hij in elk geval voor altijd gewonnen. Zelfs die personen die Tom tot nu toe enkel bij naam kenden waren gecharmeerd en al de kinderen waren dolenthousiast. Ieder van ons zal de foto met en de herinnering aan deze ontmoeting met Tom koesteren. Laat die domme criticasters maar schrijven, wij weten nu wel beter.
Wij hebben Tom ECHT gezien. Tom, heel hartelijk bedankt. Jij bent er weer in geslaagd enkele mensen een fijn moment te bezorgen.
VOOR ONS BLIJF JE VOOR ALTIJD EEN GROOT KAMPIOEN EN EEN FANTASTISCHE PERSOONLIJKHEID.

zondag 8 juli 2012

Sneeuwkop, hoogste punt van het Reuzengebergte en een prachtige klimwandeling.

Samen met onze gasten Valère en Linda ben ik nog eens naar de top van Sneeuwkop gewandeld. Zoals meestal dachten Valère en Linda dat we misschien wel alleen zouden zijn daar boven. En bij de start van de zwarte route werd dat idee nog versterkt omdat we maar heel weinig mensen tegen kwamen. Tot op 1.500 meter van de top. Daar kwamen de verschillende wandelwegen bij elkaar en samen met diegenen die de stoeltjeslift hadden genomen werd het een drukke bedoening.
Op de laatste klim was het zelfs file wandelen. Ook op de top was het vrij druk en het aanschuiven voor een lekker pintje bier duurde vrij lang, maar eens het pintje getapt, was het genieten van het prachtige uitzicht.
Zoals steeds vingen we de klim aan met een klein hartje, maar uiteindelijk was de afdaling veel zwaarder. Wij waren alle drie blij toen we terug aan de auto kwamen. Maar ook voldaan na een zeer leuke dag.
Deze wandeling is een echte aanrader. Als je Neder-Silezië bezoekt moet je eigenlijk de tocht naar Sneeuwkop op uw programma voorzien.

dinsdag 19 juni 2012

Het huis is helemaal klaar en wij ook

De bloemetjes staan op de vensterbanken, de tuinzetels zijn afgestoft en die wat het vorige seizoen niet overleefd hadden zijn vervangen, het zwembad is gevuld, al de mankementen hersteld, het Europees voetbalavontuur bijna afgelopen, kortom, alles is klaar om aan de zomervakantie te beginnen.
De eerste gasten zijn er al en het weer is uitstekend. Wat kan Neder-Silezië toch leuk zijn.
Aan al onze gasten voor 2012 wensen we een goede en veilige reis naar Beztroski Dom en tot binnenkort.

woensdag 18 april 2012

De mooiste wandelmaanden komen eraan

Mei en juni en later september en oktober zijn werkelijk prachtige wandelmaanden. Leuke temperaturen en wondermooie kleuren in de natuur nodigen elke dag opnieuw uit om, die nog voor Vlamingen en Nederlanders vrij onbekende streek te leren ontdekken. En het fijnste van de Vallei van Parken en Kastelen is dat er ook heel wat te bekijken valt. Enkel genieten van de natuur of enkel genieten van kastelen of een combinatie van de twee, het kan allemaal. Als men er dan nog rekening mee kan houden dat het leven in Neder-Silezië heel wat goedkoper is zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit, dan is het werkelijk heel verwonderlijk dat er tot nu toe zo weinig landgenoten (Belgen) en/of buren (Nederlanders) de weg naar dit stukje aards paradijs gevonden hebben.
Neem daar nog bij dat er geen gebrek is aan goede, maar nog steeds goedkope restaurants, dan wordt het enkel nog verbazingwekkender.
Wij vinden De vallei van Parken en Kastelen in elk geval zalig en zijn blij dat ons verblijf in België weer bijna achter de rug is, zodat we terug kunnen gaan genieten, samen met de gasten die we dit jaar weer mogen verwelkomen.
De verbouwingen zijn gedaan. Nu kunnen we beginnen aan de promotie van al dat moois.
En ik laat het jullie nu alvast reeds weten. Op 9 juni starten we met het maken van een promotiefilm, zowel over de vakantiewoning Beztroski Dom als over de Vallei van Parken en Kastelen. Echt iets om naar uit te kijken.
En, indien jullie toevallig ook geïnteresseerd zouden zijn in mooie wandelingen en/of in het ontdekken van de geschiedenis van een vrij nieuw stukje Europa en/of eens echt willen genieten van een welverdiende rust, neem dan even contact op met ons. Wij zullen jullie met plezier verwennen in dit mooiste stukje van Polen en dat in jullie eigen taal.

vrijdag 23 maart 2012

2012 een nieuw seizoen staat voor de deur.

Wij zijn er klaar voor en wij verwachten er heel veel van. Dit moet echt een topjaar worden. Niet zozeer voor ons, maar wel voor onze gasten. Nu vraagt u zich waarschijnlijk af waarom. Wel laat mij u vertellen waarom wij dat denken.
1. Ons wandelaanbod is groot genoeg om elke wandelaar te bekoren.
2. We hebben eindelijk een firma gevonden waar we in goed vertrouwen gasten naar toe kunnen sturen om een goede fiets naar keuze te kunnen huren. En de fietsroutes zijn er.
3. De toestellen in de tuin hebben de afgelopen jaren bewezen dat ze voldoen aan de speelbehoeften van de kinderen, gaande van de hele kleintjes tot de groten.
4. Ons televisie en filmaanbod is uitgebreid genoeg om de schaarse regendagen aangenaam te maken voor hen die het heel rustig aan willen doen.
5. Ons wellnesscenter is enorm in waarde gestegen nu we eindelijk een aparte ingang hebben en er dus niemand meer zal storen tijdens het genieten van de zalige wellness uurtjes.
6. Onze ontspanningsruimte krijgt vorm. Het is nog afwachten wat onze gasten écht willen, maar alles is aanwezig om aan de vraag te kunnen voldoen.
7. Het culturele aanbod, met inbegrip van de verschillende kasteeltjes is ondertussen uitgebreid genoeg om elke gast enkele weken aangenaam te verrassen.
8. Gastronomisch is er een uitgebreide keuze aan gezellige en goede restaurants, zodanig dat u weldoorvoed weer huiswaarts kunt keren. En ook wat de prijzen betreft van die gastronomische geneugten is er genoeg keuze. Enkel heel duur is er niet. Alles is nog veeeel goedkoper dan in uw thuisbasis.
9. Voor wie graag winkelt. Ook hierin kunnen we u raad geven. Men kan hier fantastische koopjes doen en heel mooie souveniertjes kopen aan zeer schappelijke prijzen.
10.De woningen zijn volledig in orde. Wij hebben getracht om alle comfort te voorzien. Indien we toch nog iets over het hoofd zouden hebben gezien, volstaat het ons dat even te laten weten.
11. Indien u begeleid wenst te worden in uw ontdekkingstocht door Neder-Silezië, dan maken wij ons sterk dat wij dat best aankunnen. Wij weten de meeste bezienswaardigheden liggen, hebben ze zelf bezocht en hebben ook zelf alle restaurantjes, koffiehuizen en cafétjes uitgeprobeerd.
12. Zoals aangegeven in ons vorig berichtje gaan we samenwerken met Happy Hill, zodat er weer heel wat extra activiteiten zijn bijgekomen, voor jong en oud.

Dus, wij zijn er klaar voor. Wij zouden het dan ook heel erg op prijs stellen indien u uw vrienden en familie even attent maakt op onze woning.
Beztroski Dom, letterlijk vertaald Huis zonder zorgen, wil niets liever dan zijn naam waardig zijn en onze leuze luidt nog steeds: onze uitdaging is om u de perfecte vakantie te laten beleven.
Hopelijk tot binnenkort.

Greet en Wim

dinsdag 20 maart 2012

Een leuke naam voor een skischool: Happy Hill

Zoals we in een vorig schrijven reeds aangaven hebben we op slechts 15 km van onze vakantiewoning een leuke skischool gevonden. We zijn er nog eens een bezoekje gaan brengen om te horen wat ze allemaal te bieden hebben. Al vlug kwamen we tot de ontdekking dat dit bedrijf gerund wordt door enkele zeer gedreven jonge mensen die van aanpakken weten. Zo kwamen we te weten dat ze niet enkel actief zijn in de winterperiode, maar dat ze ook heel wat leuke activiteiten organiseren tijdens de zomermaanden.
En dat heeft onze interesse natuurlijk enorm de hoogte in gejaagd.
We hebben dan ook beslist om een vaste samenwerking aan te gaan met deze groep enthousiastelingen, want heel wat van de door hen georganiseerde activiteiten zullen ook onze gasten aanspreken. Hier komen ze, kort samengevat.
Tijdens de wintermaanden is hun activiteit uiteraard volledig toegespitst op de sneeuwsporten. Ze geven lessen in skiën, snowboarden en langlaufen. Voor elk van deze activiteiten is het mogelijk om verschillende formules te gebruiken. Zo is er een formule speciaal voor gezinnen, maar evengoed kan men in individuele groepjes les volgen. Ook aansluiten bij een andere groep behoort tot de mogelijkheden. De plaats van lesgeven is een licht glooiende heuvel, vlak naast de normale piste, dus zodra men denkt het grotere werk aan te kunnen, kan men daar aan beginnen. Er zijn ook zeer mooie langlauf pistes in de onmiddellijke omgeving en natuurlijk kan men eens men dat onderdeel van de wintersport onder de knie heeft ook in de nabijheid van Beztroski Dom genieten van heel wat langlauf pistes.
Maar nog interessanter voor ons was de boodschap dat er ook tijdens de zomermaanden heel wat te beleven valt in Happy Hill. Zij verhuren mountain bikes, hebben instructeurs die initiatie cursussen geven in het rots beklimmen, wildwater kayakken, boogschieten, en nog heel wat andere leuke activiteiten.

Het team wordt geleidt door Simona, een jonge dame die enorm veel positieviteit en energie uitstraalt. Ook de instructeurs zijn jonge krachten die geweldig goed met jongeren om kunnen en die net zoals Simona verschillende talen spreken.
Wij zijn er van overtuigd dat de naam Happy Hill de lading dekt. Zij helpen mensen gelukkig maken en zij zullen er zeker toe bijdragen dat onze gasten met een meer dan voldaan gevoel terug huiswaarts zullen keren na hun vakantieperiode.