maandag 15 november 2010

Een nieuwe wandeling ontdekt

We zaten een beetje met een dubbel gevoel gisteren en dat kwam omdat we naar het nieuws hadden gekeken. Wat een ellende in België. Water in overvloed. En dat terwijl wij hier in Neder-Silezië prachtig wandelweer hadden. Van onze Poolse vakantiegasten hadden we een nieuwe wandelroute gekregen.

Vol verwachtingen vertrokken we om 11 uur vanuit Beztroski Dom. De wandeling startte aan de rand van Jelenia Góra, richting Duitse grens. Het was even zoeken naar de parking en bijhorend vertrekpunt, maar eens we dat punt gevonden hadden, vielen we van de ene verbazing in de andere. We hadden zo dikwijls langs deze omgeving gereden, zonder te vermoeden hoe mooi het er was.

Het eerste dat we bezochten was een toren die we al honderden keren gezien hadden, zonder hem echt te zien. 145 trappen omhoog klimmen en dan het uitzicht over Jelenia Góra in de herfstzon.

Maar eens we naast de rivier liepen, kon onze dag kon niet meer stuk met een temperatuur van 20°C en beneden ons het water. Na een wandeling van 45 minuten kwamen aan een zeer gezellig restaurantje met een mooi uitzicht op het meer, waar naar het schijnt een dam en een waterkrachtcentrale aan vast zat, maar dat hebben we pas ontdekt toen we terug thuisgekomen de brochure doornamen die we meegekregen hadden in het restaurant. Ook tijdens onze wandeling waren we eigenlijk al een beetje op de hoogte van het slechte weer in België, want we kregen een telefoontje van Jeanine en die bracht ons op de hoogte. Greetje vertelde haar enthousiast over de wandeling, terwijl ik dit moment vastlegde op de foto.

Aangezien het vandaag (15 november) nog steeds goed weer is en we toch graag die dam eens wilden zien, zijn we terug gegaan. Dit keer met de jeep. En we hadden er geen spijt van. Dit wordt één van de toppers voor onze vakantiegasten. Mooie natuur, rustig, iets drinken onderweg, een beetje cultuur en niet té veel kilometers. Een aanrader voor iedereen. Het stukje cultuur komt van de toren in Siedlecin. Een riddertoren uit de middeleeuwen, zoals er nog wel enkele te vinden zijn in Polen, maar deze heeft iets uniek. Op de eerste verdieping vindt men er originele fresco’s die het leven van Lancelot weergeven. Natuurlijk stelt iedereen zich de vraag wat dit verhaal hier in Polen komt doen. De enige uitleg is natuurlijk dat een troubadour uit Engeland hier in de middeleeuwen is neergestreken en het verhaal heeft gezongen in het bijzijn van een schilder. Deze toren ligt op ongeveer 3 kilometer van het leuke restaurantjes dat de veelzeggende naam „Parel van het westen“ heeft gekregen.